Why do I eat what I eat?

Jag fick en fråga i mitt kommentarsfält idag och jag tänker besvara den innan jag tar itu med de andra frågorna!
Varför äter du som du gör? Har förstått att du vill gå ner i vikt men jag menar varför äter du de olika målen som du gör? Alltså är det någon mening med att äta mellanmål eller du gör de för att de e gott?
Istället för de ordinarie matschemat ska ni idag få en lite mer utförlig beskrivning som jag hoppas kan svara på din fråga!

Frukost: En skål med havregrynsgröt, lättmjölk, kanel och skivat äpple.
Varför? Det innehåller en lagom stor mängd kolhydrater. Kolhydrater = energi, vilket betyder att det är viktigt att få i sig på morgonen. Havregrynsgröt innehåller även mycket protein. Av protein går du inte upp i vikt (om du inte har som mål att bli jättebiff och styrketräna) samtidigt som det är väldigt bra för musklerna. Havregryn är rika på fibrer och som de flesta nog vet så håller fibrer dig mätt. Jag väljer lättmjölk framför vanlig mjölk då det är mycket fett i vanlig mjölk. Kanel ökar fettförbränningen och en frukt på morgonen ger dig lite socker och energi.

Mellanmål: En näve osaltade cashewnötter och russin.
Varför? Russin innehåller mycket socker men det är fruktsocker vilket betyder att det är bra i små mängder. Att värva sina nötter med ett 10-tal russin gör ingen skada överhuvudtaget utan dämpar sötsuget. Nötter däremot, ja, det finns hur mycket som helst som är bra med nötter. Det är på många sätt bra för hälsan, det är praktiskt att ha i väskan, det innehåller bra fetter, det är näringsrikt och det håller dig mätt. Hela poängen med mellanmål är att det ska hålla förbränningen igång under hela dagen och när du väl äter en huvudmåltid (lunch, middag), så ska du redan vara relativt mätt från mellanmålet och därför inte äta för mycket av maten.

Lunch: Kyckling i cocosmjölk med pasta och sallad.
Varför? Det som blir serverat i skolan, det äter jag. Det är olika från dag till dag och därför är det svårt att förklara varför jag "väljer" att äta det, då jag inte själv kan bestämma vad jag ska äta till lunch. Jag försöker dock att tänka på hur stora mängder kolhydrater som jag får i mig, då det helst inte ska vara mer än en näve. Jag äter mina kolhydrater på morgonen och till lunch för att orka med skoldagen. Innan jag sätter mig ner och äter dricker jag 2-3 glas vatten, och äter väldigt långsamt för att jag inte ska få i mig för mycket mat. Min bror berättade för mig igår att du ska äta dig ca 80 % mätt på lunchen. Allt du äter efter att du känner dig relativt mätt påverkar kroppen negativt (om ditt mål är att gå ner i vikt).

Mellanmål: Några bitar av olika salamikorvar och parmaskinka. En apelsin.
Varför? Salami är ganska fett, men om du äter det i små mängder (ca 5 skivor) så gör det ingen skada. Det är kött vilket innehåller protein och protein, precis som fibrer, gör dig mätt. En frukt är ett optimalt mellanmål, speciellt någon frukt som innehåller c-vitamin då jag inte får i mig så mycket vitaminer under dagen. Jag älskar frukt!

Middag/kvällsmat: Makrilfilé - en bit med blandade kryddor och en bit med peppar. Färdigskalade räkor, ett ägg och en klick lättmajonäs.
Varför? Man ska inte få i sig för mycket kolhydrater på kvällen då det höjer blodsockernivån. Detta påverkar sömnen dåligt och ger inte lika mycket djupsömn som en proteinrik middag ger. Allt som jag åt till kvällsmat är väldigt proteinrikt (förutom majonäsen, haha) och somsagt, protein är väldigt bra då det hjälper till att bygga muskler istället för fett. Mager protein är det bästa om du vill gå ner i vikt! Självklart går du upp i vikt av för mycket protein, precis som du gör med all annan mat om du inte äter den i måttliga mängder. Jag älskar kött och proteinrik mat och väljer mycket hellre det än en fet eller kolhydratsrik middag på kvällen. Fett och kolhydrater = energi, och energi vill vi inte ha på kvällen!

Så ja, nu har ni fått en liten beskrivning på varför jag äter som jag äter. Protein- och fiberrik mat, kolhydrater på förmiddagen för att orka med skolan, mellanmål för att hålla mig konstant mätt och slippa sockersug men även för att öka fettförbränningen. Jag är ingen hälsoexpert men detta är en kost som fungerar bra för mig! Mycket vatten dricker jag också. Det håller dig mätt och ökar även det fettförbränningen!

Hoppas ni gillar detta inlägg även om det blev lite kluddigt! Godnatt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: