USA 2008 PART ONE

Okej, jag vet att kanske inte alla tycker det är jätteintressant att läsa om andras resor men eftersom jag faktiskt har fått förfrågningar på detta så tycker jag att det skulle vara en rolig grej att skriva om. Jag har varit i USA 3 gånger, 2005, 2006 och 2008 och ska även dit nu i höst. Så här får ni del ett av min USA 2008 resa.

21 Oktober
Det blev upp tidigt på för vår båt från Knutpunkten till Danmark gick runt 5 på morgonen. Från Helsingör tog vi tåget till flygplatsen och därifrån flög vi direktflyg till New York där vi skulle spendera våra första dagar i staterna. Flygresan tar ca 9-10 timmar men det känns inte som man sitter där så speciellt länge.
När vi kom fram till flygplatsen en bit utanför New York skulle vi ta en såkallad Yellow Cab in till staden och det var nog det värsta jag någonsin varit med om. Har aldrig upplevt någon i hela mitt liv som kör så dålig bil som vår taxichaufför där gjorde. När vi väl kom fram checkade vi in på hotell Edison som låg på 47e gatan några fotsteg ifrån Times Square. Vi bestämde oss direkt för att dra oss ut från hotellrummet och utforska "staden som aldrig sover".
På kvällen blev det gott käk på Hard Rock Café och en tripp till världens största musikbutik, Virgin Megastore.
__________________________________________________________________________________________________________________

22 Oktober
Eftersom det är 6 timmars tidsomställning så vaknade vi runt 5-6 på morgonen och då var ju klockan runt 12 här hemma så vi var självklart helt utvilade. Vi klädde på oss och gick ut i staden vid 7 på morgonen för att käka frukost vilket var väldigt fräckt eftersom ingen var ute då. Vi åt frukost på ett café som hette Café Europa.
Denna dagen var mycket händelserik. Vi började med att ta en turistbuss runt vissa delar av New York eftersom vi var trötta efter att ha gått så mycket dagen innan. Vi tog sen en båt över till Staten Island där man åkte förbi Frihetsgudinnan. Den var väldigt liten och inte speciellt intressant så därför åkte vi inte upp i den.
Efter vi hade åkt båten över till Staten Island och tillbaka till Manhattan så bestämde vi oss för att gå bort till World Trade Center där dem två tvillingtornen stod en gång. Stämningen där bort var riktigt låg och man kunde känna all sorg i luften. Efter vi hade varit där borta begav vi oss till 21 century för lite shopping, tog några drinkar vid en hamnkrog, besökte China Town och Little Italy.

23 Oktober
Även denna dagen steg vi upp tidig. Vi skulle nämligen besöka Emipire State Building och om man inte kom direkt när dem öppnade kunde kön vara väldigt lång. Utsikten från Empire var helt fantastisk.
Efter att vi varit uppe 80 våningar i Empire State Building gick vi till Macy's för lite shopping. Vi tog sen en turistbuss genom Harlem upp till Upper East Side och gick rundor lite i Central Park.

Fortsättning följer lite senare idag. Har en del saker jag måste fixa nu. Love.

Postat av: alice

Måste påpeka att det verkar VÄLDIGT härligt, och hoppas du luktar min avundsjuka :)

2010-02-28 @ 17:04:16
URL: http://aliceiopebiyi.blogg.se/
Postat av: Lexi

Åh, älskar USA inte det minsta avundsjuk :P !!